Hoppa till huvudinnehåll

Management inom flygbranschen, 10 hp

Kursen "TFRE01 Management inom flygbranschen", vänder sig till dig som är yrkesverksam i flygbranschen, exempelvis inom flygledning (ATC), kabinpersonal, tekniskt underhåll, piloter med flera.

Kursinnehållet är särskilt anpassat för personal som jobbar, eller kommer att jobba, inom ledning och administration, men utgör även en gedigen grund för dig som vill vidga dina kompetensområden.

Kursen har som mål att ge en grundläggande översikt avseende ledning, organisation och ekonomiska perspektiv på flygindustrin, med speciellt fokus på villkor och verksamhet för kommersiella flygbolag. Detta omfattar ämnen som till exempel konkurrensvillkor, ruttstruktur och prissättning. Historia och bakgrund för utvecklingen av den kommersiella flygindustrin kombineras med exempel och diskussioner om aktuella frågor och utmaningar. Syftet med kursen är att deltagare efter kursen ska ha en ökad kunskap och förståelse för hur flygbolag fungerar avseende kommersiella aspekter. Detta kan bidra till ökad förmåga att delta bredare och mer aktivt i ett flygbolags verksamhet samt förbereda deltagare för en roll som ledare.

(Kursen samläses med, och är identisk med kurs FLYF10, vilken ges som del av vårt kandidatprogram för yrkesverksamma piloter).

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet (Lunds universitets webbplats)

Urval

• Betyg 34%
  • Högskoleprov 34%
  • Akademiska meriter (högskolepoäng) 32%

Ansökan och kursperiod

Ansökningsperioden öppnar 15:e september och stänger 16:e oktober 2023. Ansökan görs via antagning.se

Kursen ges under vårterminen med start 2024-03-04 till och med 2024-06-02.

Studietakt och undervisningsmetod

Studietakten är på halvfart, 50%. Undervisningen sker under en fysisk kursträff om 3 dagar. Närvaro på kursens fysiska moment är obligatoriskt. Övriga kursmoment sker på distans och i form av självständiga inlämningsuppgifter.

Kursplan och litteraturlista

Kursplan och litteraturlista (PDF, 174 kB, ny flik)

Kursträffar och schema

Kursens inledande vecka består av digitalt upprop över Zoom och en självständig uppstartsuppgift. Därefter genomförs kursens enda fysiska kursträff enligt nedanstående schema. Närvaro på kursens fysiska moment är obligatoriskt. All fysisk undervisning sker på plats i LTH's lokaler i Lund.

Tid och datum för upprop:

• Måndagen den 4/3 kl 13.00-14.00 över Zoom.

Kursens enda fysiska kursträff genomförs under 20-22/3 i Lund:

• 20/3: 10:00-17:00
  • 21/3: 08:00-17:00
  • 22/3: 08:00-15:00

Fakta i korthet

• Kursperiod:  2024-03-04 till 2024-06-02
  • Omfattning: 10 högskolepoäng
  • Studietakt:  Halvfart, 50 %
  • Studietid: Dagtid
  • Undervisningsspråk: Svenska/Skandinaviska
  • Ort: Lund
  • Nivå: Grundnivå
  • Kurskod: TFRE01

Studierektor / Programledare

Mark Milich
E-post: mark.milich@tfhs.lu.se

Frågor rörande: utbildning, studier, schema, tillgodoräknanden m.m.

Programadministratör

Pernilla Karlsson
E-post: tfhs@tfhs.lu.se

Frågor rörande: antagning, registrering, administration m.m.

Ansök nu på antagning.se

Sidansvarig: tfhs@tfhs.lu.se | 2023-10-27